Det finns en tydlig vilja!

Att? – Vad? - Hur?
Att - Arbetsplatser ska vara friska!
De som vill är två statliga myndigheter med stor påverkan på hälsan i svenskt arbetsliv. Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan konstaterar att det fortfarande finns för mycket ohälsa i arbetslivet. Därför startade man den 27 januari en stor kampanj för hälsan i arbetslivet. Det man vill är att företag ska vara friska. En inspirerande hemsida beskriver innehållet i kampanjen, Företagskollen.se.

Vad? – Ledarskap är centralt
På denna nya hemsida beskriver man vad som behövs för att arbetsplatser ska vara friska. Det har forskning tagit reda på. I projektet Hälsa och Framtid Hälsa och Framtid där man studerade friskfaktorer på företagsnivå fann man fyra viktiga områden som fungerade bättre på de friska arbetsplatserna. Ledarskap, delaktighet, kommunikation och en vettig syn på hälsa.

Att ledarskap står som nummer ett har vi i Hälsopromotiongruppen vetat och hävdat i snart 15 år. Det är där det börjar när man vill påverka ett sammanhang till att bli så bra det kan för både människor och verksamhet.

I kampanjen som nu startar finns fyra förebilder fyra olika företag. Vi blir förstås glada när vi ser att Scania i Södertälje finns med bland dessa fyra. De är en av de organisationer där vi haft förmånen att få utbilda och inspirera ända sedan starten av vårt företag. Berättelsen om Scania och ledarskap är verkligen värd att ta del av. Du kan titta här >>

Vi tror att kampanjen kommer att kunna inspirera och få fler att satsa på hälsofrämjande förbättringsarbete.

Hur?
Möjligen saknar vi en rubrik i kampanjen. Det är svaren eller åtminstone lite fler tankar om vilken strategi som ger svar på Hur-frågorna. När man vet vad som är viktigt för att göra företaget friskt. Hur går man då till väga för att det ska bli så som man vill det ska bli? Hur ser den egna organisationens resa ut från där vi är idag till ett tillstånd där det är som bäst för hälsan och resultatet i verksamheten?

Det finns förstås ingen generell färdplan eller patentlösning, lika för alla organisationer. Men det finns kunskap om och erfarenhet av hur utveckling, förändring och lärande för bättre hälsa kan bli till. Det är precis det vi i Svenska Hälsopromotion Gruppen ägnat oss åt i 15 år nu. Vi bygger och fyller på kunskap hela tiden i möten med nya ledare och nya arbetsplatser som vill förbättra. Salutogent tänkande är helt centralt hos dessa. Det anger riktning och ger energi i processen

Lycka till och hör av dig om du vill.

Entusiasterna på Svenska Hälsopromotion Gruppen

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Prenumerera på
nyhetsbrevet Salut
Du kan anmäla dig till en prenumeration
på vårt nyhetsbrev Salut, helt kostnadsfritt.
Fyll bara i uppgifterna nedan:

    Ja, jag prenumererar gärna på Salut!

    Ditt namn*:

    Din e-postadress *: