IKEA

Life balance
Svenska Hälsopromotiongruppen var som konsult med och bidrog när IKEA`s koncept
Life balance skulle formuleras och konkretiseras i bolagets HR-processer.
Hälsa och management - självklart på IKEA!
På IKEA utvecklas människorna i samma steg som affärerna. ”Detta är en självklarhet för oss”, menar Anders Filipsson som är processägare till Life Balance på IKEA:s HR Service Centre. ”Det krävs en dröm att göra en framgångsrik affärsidé. Det krävs människor att göra drömmar till verklighet”. Detta är en av IKEA:s hörnstenar som är värd att lägga lite extra eftertanke omkring.

Anders Filipsson, IKEA - HR Service Centre
Hur arbetar man då för att förverkliga detta i en stor organisation som IKEA? Det enkla och självklara som redan finns sätts i system och utvecklas. Det finns så många bra saker – så många guldkorn – som vi utgår ifrån och utvecklar vidare. IKEA drivs av de goda exemplen, berättar Anders Filipsson i en intervju.

Stärka det goda
I ledningsgrupperna finns en mängd bra saker som fungerar väl. I ledarskapet, i HR funktionen, hos medarbetarna. Överallt på IKEA finns det guldkorn som betingar ett enormt värde och skall tas tillvara. Det behövs inte skapas nya saker, man stärker det man har – alltid och hela tiden! ”Varför skall vi alltid göra det så svårt, när det egentligen är så enkelt?” säger Anders Filipsson.

Till nytta – för människor och affärer
På HR Service Centre i Älmhult får man uppdrag utifrån organisationen. Saker som man har behov av att utveckla och förbättra. Uppdragsgivaren, som är sammansatt av olika representanter från de olika bolagen, för en ständig dialog med enheten för att inget arbete skall göras som inte behövs. Tidigt i processen går materialet tillbaka till uppdragsgivaren, ett s k ”tvättråd” för att granskas. Är detta något nyttigt som vi behöver? Domen kan vara kall: ”Do – redo – Stop”! Kanske är det bara att börja om, kanske har de hittat ett bra sätt att förbättra. Tjänsten kan gå många gånger fram och tillbaka innan uppdragsgivaren till slut känner sig nöjd och tror sig finna en stor nytta för dem. Så börjar nya uppdrag och utmaningar. IKEA är ett företag med ständigt skapande för att bevara och utveckla. Man kan ana en salutogen (främjande) idé någonstans i IKEA:s vagga…

När nyttan för uppdragsgivaren kommer i fokus blir det naturligt att integrera management med hälsa – eller som man säger på IKEA: ”Utveckla människor och affärer”. Ju närmare affären man kommer i sitt arbete med människan, desto bättre.

Hälsopromotion Gruppen som externa ögon
I driftsgruppen för Life Balance har man arbetat fram arbetssätt och innehåll för att underlätta för de olika bolagen i deras arbete. Ett omfattande arbete med många ”tvättar” har genomförts och detta har varit en lång och spännande resa som egentligen aldrig tar slut.

– Vi har sökt oss till Hälsopromotion Gruppen, säger Anders Filipsson Vi har genom dem haft en god nytta av att få externa kritiska ögon som kunnat föra dialog med oss och ge synpunkter omkring upplägg och innehåll i arbetet. Visst har arbetet krävt sin tid och ett intensivt utvecklande. Men målet och syftet är ju så självklart: Vi tror helt enkelt på att människor som mår bra säljer mer möbler! Kan det vara enklare?
ANDERS FILIPSSON, IKEA
Om du har frågor till Anders kan du kontakta honom på tel 0476 – 826 55 eller Anders.filipsson@ikea.com ››

Ansvarig från Svenska Hälsopromotiongruppen var Anders Hanson.
För frågor kontakta honom på tel 0322 – 63 70 00 eller anders@halsopromotiongruppen.se ››

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Prenumerera på
nyhetsbrevet Salut
Du kan anmäla dig till en prenumeration
på vårt nyhetsbrev Salut, helt kostnadsfritt.
Fyll bara i uppgifterna nedan:

    Ja, jag prenumererar gärna på Salut!

    Ditt namn*:

    Din e-postadress *: